Jugadors durant una Lan Party
ACA ESPORTS Notícies

Les paraules eSports, lligues virtuals, Fortnite o SIM Racing són termes que cada cop sonen amb més força entre els sectors empresarials. Durant els darrers dos anys diferents agents econòmics han construït un ecosistema per tal que els tradicionals videojocs fessin el salt de l’entreteniment cap a l’oportunitat de negoci. En aquest sentit cal destacar que l’aposta de les grans marques, igual que passa amb els esports tradicionals, ha estat bàsica per aquest enlairament. Els patrocinis de firmes de roba esportiva, de begudes energètiques i refrescos, units als més tradicionals en el sector com són el de les desenvolupadores de jocs com SEGA, Supercel o EA Sports, han dotat de recursos aquesta nova indústria.


El segon gran pilar en què se sustenta el negoci dels eSports és la professionalització dels jugadors. El que fa uns anys semblava una quimera, fer-se milionari jugant a videojocs, avui és una realitat d’allò més plausible. Igual que les estrelles de futbol professional o de la NBA, els jugadors de eSports tenen una vida dedicada a la millora contínua en la seva especialitat. La creació de clubs professionals ha permès que aquests jugadors disposessin del paraigua necessari per tal de desenvolupar el seu talent. Noms com Movistar Riders, Vodafone Giants, Team Heretics o Dux Gaming són alguns dels exemples d’equips multidisciplinaris que compten amb seccions en diferents jocs com el League of Legends, el FIFA, el Clash Royal o el Call of Dutty. Per fer un símil, cada joc seria una secció i emulen un club multidisciplinari. En l’esport convencional el FC Barcelona en seria un dels exemples més clars ja que té diferents disciplines integrades en el mateix club.


Els patrocinadors i els clubs per sí sols, però, no generen el negoci. Existeix la tercera clau que són les competicions. Dotades de diners i premis suculents per part dels patrocinadors i amb jugadors de qualitat gràcies als clubs professionals, l’organització de competicions té ara mateix dues vies. D’una banda, les federacions clàssiques que han sigut més espavilades s’han posat a l’avantguarda dels campionats d’e-Sports i han establert els seus tornejos. Parlem, per exemple, de l’eEURO que va organitzar la UEFA aquest estiu; els primers Jocs Olímpics d’e-Sports que ha dut a terme el COI abans de la cita olímpica, o les World Series de Gran Turismo que es troben sota l’empara de la FIA. També hi ha hagut privats que han vist el nínxol de mercat i han creat les seves pròpies competicions. És el cas de Mediapro: la super productora de continguts audiovisuals és la propietària de la ‘Liga de Videojuegos Profesionales’ que organitza les competicions més importants d’alguns jocs com del League of Legends, tant a nivell espanyol com en tot l’àmbit llatinoamericà.

L'evolució de públic en els esdeveniments
L’evolució de públic en els esdeveniments / EFE

Les derivades del negoci

Com tota competició, un campionat d’eSports necessita que hi hagi una retransmissió per tal d’assolir importants quotes de popularitat. El sector ha generat una sèrie de necessitats que han estat cobertes per dues peces fonamentals: Twitch i els streamers. En el primer cas, parlem de l’autèntica xarxa social gamer per excel·lència, on veure partides en directe, seguir conferències,etc. Resumint, si hi pot haver una càmera que retransmeti en directe, es pot veure per Twitch. La xarxa morada s’ha imposat a Youtube i Facebook (i, per descomptat, a la televisió) en la batalla dels eSports.
I una bona competició, necessita un bon narrador. En aquest cas als comentaristes se’ls coneix com a streamers. Ja sigui perquè comenten competicions o perquè expliquen com juguen o simplement mostren part del seu dia a dia. Noms com el d’Ibai Llanos s’han fet ja un lloc en l’imaginari popular. Els streamers són també gamers i dominen a la perfecció el joc del que parlen. A més a més, tenen el talent natural de saber-se explicar i caure bé; una combinació perfecta i a la vegada imprescindible per a aquests narradors del segle XXI.


El volum de negoci


El sector dels videojocs és un món que, des del seu naixement amb el pong de la firma Atari, no ha parat de créixer i de donar beneficis. Amb l’ús dels telèfons intel·ligents, es va fer un nou pas endavant. El salt de beneficis que ha suposat la consolidació de la indústria dels e-Sports supera, però, qualsevol expectativa de creixement. L’estudi especialitzat Global Sport&Live Streaming Market Report 2021, dut a terme per Newzoo, va xifrar el volum de negoci de la indústria en 1.084 milions d’euros al tancament de l’exercici 2020, fet que suposava un creixement del 14% respecte el 2019. A més a més, aquest mateix estudi reflectia que gairebé el 60% dels ingressos del sector ja provenien dels patrocinis. L’audiència global va ser de 729 milions d’espectadors a tot el món, una xifra que s’espera que pugui trencar la barrera dels 900 milions en un màxim de tres anys.


Arribats a aquest punt, només és pot dir que els eSports s’han trobat amb la tempesta perfecta: popularitat, molts jugadors, publishers disposats a abocar-hi diners, professionalització dels esportistes, un suport on emetre el contingut i talent per explicar-ho… Tot amanit amb una audiència espectacular que no dubta en omplir estadis i pavellons per veure jugar als seus ídols. Això només ha fet que començar!

Comparteix publicació:

Related Posts

No Comments

Leave a Reply