ACA ESPORTS Sim Racing

Una de les parts més importants de l’entrenament d’un esportista, sigui convencional o d’esports electrònics, és el que fa temps que es coneix com a entrenament invisible. Aquest, sovint s’associa a la dieta, ajuda psicològica i a mantenir uns bons hàbits. No obstant això, i especialment en el camp del Sim Racing, la preparació de la vista adquireix una notorietat extra. Per aquest motiu, des de l’inici del projecte d’equip de l’ACA eSports es va incloure la figura de l’optometrista, com a part fonamental en la preparació dels pilots. Lucila To és la professional que s’encarrega de vetllar per la bona salut visual dels corredors; amb ella repassem la seva tasca al costat del projecte de l’Automòbil Club d’Andorra.

Què treballa amb els pilots de l’ACA eSports?
Bàsicament, detectar i fer un diagnòstic de les habilitats visuals bàsiques. La gent es pensa que veure-hi bé és ser capaç de veure un petit detall a llarga distància, però per fer competició, i en el cas del Sim Racing es requereix capacitat visual en visió propera. Malgrat que són joves, la visió propera en el cervell va per vies neurològiques diferents que la de lluny. Com enfoquen, quanta estona, quina capacitat de reacció tenen els moviments oculars… tot això ho fem mitjançant eye trackers. Una altra de les habilitats és saber com utilitzen la visió perifèrica i com l’alternen amb la central. Un cop fet aquest diagnòstic, que va acompanyat de més proves de visió i cognició, un cop detectat el mapa de cada pilot, treballem sobre les seves febleses.

Com són aquests entrenaments?
Els entrenaments que fem és a camp obert, fora del món de les pantalles, perquè es quedi ja en el pilot i després en softwars específics. Es mesura on posa els ulls i quant triga a reaccionar. Camp visual, enfocament, temps de reacció, ser capaç de tenir una atenció dividia… aquests són alguns dels conceptes en què posem especial èmfasi.

En què canvia l’entrenament de conduir en el món real a un entorn virtual?
Canvia completament l’entorn i els temps de fatiga. El sistema visual, com el cos, no està preparat per estar tantes hores en parat i en fusió plana, que és la integració de la visió dels dos ulls en una superfície plana. Quan competeixes a camp real, tu estàs mirant de lluny i allargues distàncies i perceps 3d. En el món virtual ho fem en una pantalla i l’exigència pel sistema visual és molt més forta i per tant, el fet de poder mantenir-se en aquesta fusió plana és un dels punts bàsics i diferencials, perquè encara no es competeix amb hologrames.

Com va ser l’experiència en les 24 hores?
El fet de competir durant 24 hores, vol dir que a part de com gestionen el temps da fatiga i les emocions, el sistema visual ha de descansar. Just abans d’entrar necessitem activar el sistema visual, igual que el cos. Això es fa amb exercicis d’activació interhemisfèrica, que serveix per posar el sistema en plena alerta, però en situació de calma per entrar a competir en les millors condicions. Després, el que cal es reparar el sistema visual. Una de les maneres és tancar els ulls; i una altra és fer-ho amb freqüències de longitud d’ona. És una forma artificial i ràpida de recuperar el sistema visual.

Què fan per mantenir els pilots focalitzats?
El focus és la capacitat d’atenció dividida. Els pilots han d’aconseguir estar centrats i processar la informació de l’entorn, perquè els estímuls de fora i són. Això es treballa amb la capacitat d’atenció dividida, amb software o llums de reacció. Ser capaç d’inhibir allò que no és important a l’hora de prendre decisions quan estàs al volant.

Quina importància hi té la mida de la pantalla en tot plegat?
És crucial perquè no és el mateix un mòbil, una tauleta o una pantalla. El moviment de cap excessiu ens fa perdre capacitat. En l’entorn dels eSports tot és crucial. Des de la il·luminació de la sala, tant si treballes amb llum càlida, amb llum freda o a la foscor; si vigilem i volem que el sistema visual treballi a les millors condicions és important. La pantalla i la distància a la qual estan d’ella també és molt rellevant. O el fet de dur les ulleres que porten sempre o si en fan anar unes d’específiques per als eSports. La mida excessivament gran de les pantalles perjudica, i pots tenir en compte menys elements i perdre focus.

Quina evolució ha vist en els pilots de l’ACA eSport?
El que veiem és que els temps de reacció, capacitat de memòria visual, i visió perifèrica han millorat. Milloren en l’entrenament, però també milloren en el que l’esport els imposa com a repte. Per exemple hi ha pilots molt perifèrics i molt impulsius; altres que estan molt focalitzats i els costa prendre decisions tenint en compte l’entorn. Això a vegades es treballa fora de la pantalla i amb activitats que no tenen res a veure amb l’automobilisme. Però tots ells han millorat respecte a com van començar.

I ara, quin és el següent pas?
Hem incorporat un software d’entrenament específic pels eSports, en general. Ara estem parametritzant aquestes habilitats i l’ideal seria poder treballar 7 dies sobre 10, 20 minuts al dia, en base al paràmetre que cadascú necessita, per tal de mantenir l’evolució que estan experimentant.



Comparteix publicació:

Related Posts

No Comments

Leave a Reply